پنجمین کارگاه آموزشی فرهنگی از سری کارگاه های سراسری ویژه اساتید مشاور دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1404
دکتر عبدالرحمان رستمیان: دانشگاه متعهد اجتماعی، نیروی راهبر توسعه سلامت و پیشرفت جامعه است
پنجمین کارگاه آموزشی فرهنگی ویژه اساتید مشاور دانشگاههای علوم پزشکی کشور با موضوع «مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاه» با سخنرانی دکتر عبدالرحمان رستمیان، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، به همت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ و اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، پنجمین کارگاه آموزشی فرهنگی ویژه اساتید مشاور در سال جاری و در مجموع پانزدهمین کارگاه، به صورت حضوری ویژه اساتید مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران و وبیناری ویژه اساتیدمشاور سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور روز چهارشنبه 26 آذر ماه 1404 در سالن حکیم با احتساب امتیاز فرهنگی برگزار شد و اساتید و علاقه مندان پیرامون مبحث مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه با هم به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای کارگاه، دکتر رستمیان با تأکید بر ضرورت اجتماعیسازی نظام سلامت، «پاسخگویی اجتماعی دانشگاهها» را یکی از ارکان دانشگاههای نسل چهارم دانست و اظهار کرد: دانشگاه متعهد اجتماعی تنها نهادی برای آموزش و پژوهش نیست، بلکه سازمانی اثرگذار در بطن جامعه است که با درک نیازهای واقعی مردم، به حل مسائل ملی و توسعه عدالت در سلامت کمک میکند.|
وی به بیانیههای بینالمللی از جمله بیانیه آلماتا (۱۹۷۸) اشاره کرد که با شعار «سلامت برای همه» پایهگذار نگاه عدالتمحور در نظامهای سلامت جهان شد و اصولی همچون مراقبتهای اولیه سلامت، عدالت در سلامت، توسعه بینبخشی و مشارکت اجتماعی را مطرح کرد.
همچنین به گفتۀ دکتر رستمیان، بیانیه ادینبورگ فدراسیون جهانی آموزش پزشکی مسیر جدیدی را برای نظام آموزشی دانشگاهها ترسیم کرد که در آن، آموزش باید از کلاس تا جامعه امتداد یابد و بر پیشگیری، ارتقای سلامت، تربیت معلم متعهد و انتخاب دانشجویانی با قابلیت ایفای نقش اجتماعی متمرکز باشد، نه صرفاً بر توانمندی ذهنی یا آموزشی.
در بخش دیگری از کارگاه، دکتر رستمیان با اشاره به تحولات جهانی در آموزش علوم پزشکی گفت: در عصر جدید، دانشکدههای پزشکی باید پاسخگوی نیازهای آینده جامعه باشند. فاصله میان چگونگی تربیت پزشکان و نیازهای واقعی جامعه در حال افزایش است و لازم است دانشگاهها از رویکرد سنتی آموزش به سمت «آموزش مسئولانه و پاسخگو» حرکت کنند.
وی ابراز داشت که در این مسیر، توانمندسازی اعضای هیأت علمی نقش کلیدی دارد و آنان بهعنوان الگوی رفتاری دانشجویان باید مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، همکاری با سازمانهای مردمنهاد و ارائه خدمات داوطلبانه سلامت را در اولویت حرفهای خود قرار دهند.
در ادامه کارگاه، موضوعاتی نظیر الگوهای رزومه اجتماعی اعضای هیأت علمی، مدلهای بینالمللی دانشگاههای پاسخگو، توسعه بیمارستانهای ارتقادهنده سلامت، مشارکت با سازمانهای مردمنهاد حوزه سلامت، و پیوند میان آموزش، پژوهش و خدمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین بررسی تجارب موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه اجتماعیسازی نظام سلامت از دیگر بخشهای برنامه بود؛ از جمله حمایت از انجمنهای بیماران خاص، برنامههای خودمراقبتی، ارتقای سواد سلامت دانشجویان و جامعه، و اجرای طرحهای همیار سلامت در مناطق مختلف کشور.
در بخش پایانی، دکتر رستمیان بر لزوم ادغام مفاهیم مسئولیت اجتماعی در برنامههای آموزشی و آییننامههای ارتقای اعضای هیأت علمی تأکید کرد و افزود: «زمان آن رسیده است که دانشگاههای علوم پزشکی با رویکردی جامعهمحور و در تعامل نزدیک با مردم، به نماد اعتماد عمومی و نقطه اتکای توسعه پایدار کشور بدل شوند.»
در پایان برنامه دکتر احسان مقیمی، مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران و مدیر دانشجویان شاهد و ایثارگر، با ابراز قدردانی از حضور فعال و پُرثمر شرکتکنندگان، اعلام کرد که محتوای علمی ارائهشده و فیلم ضبطشده این کارگاه، مطابق روال دورههای گذشته، از طریق وبسایت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر در اختیار اساتید و دانشگاههای سراسر کشور قرار خواهد گرفت. وی همچنین تأکید کرد: «همواره از دریافت پیشنهادهای سازنده و ایدههای ارزشمند اساتید گرامی استقبال میکنیم تا بتوانیم خدماترسانی به دانشجویان معزز شاهد و ایثارگر را هرچه بیشتر ارتقا دهیم.»
ارسال نظر