• تاریخ انتشار : 1404/08/07 - 11:40
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چهارمین کارگاه آموزشی فرهنگی از سری کارگاه های سراسری ویژه اساتید مشاور دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1404

از پرامپت تا مسئولیت اجتماعی؛ گفت‌وگوی علمی اساتید مشاور درباره فرصت‌های تعالی در عصر هوش مصنوعی

کارگاه آموزشی با محوریت کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش پزشکی، به همت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تهران و با تدریس دکتر آیین محمدی، از اعضای هیئت علمی شاخص و صاحب نام دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد. در این نشست تخصصی، مفاهیم کلیدی مدل‌های زبانی بزرگ، مهندسی پرامپت و تکنیک‌های پیشرفته تعامل با هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت.

چهارمین کارگاه آموزشی فرهنگی ویژه اساتید مشاور در سال جاری و در مجموع چهاردهمین کارگاه، با همکاری مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر، بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ و اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت حضوری ویژه اساتید مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران و وبیناری ویژه اساتیدمشاور سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در روز سه شنبه 6 آبان ماه 1404 در سالن حکیم با احتساب امتیاز فرهنگی برگزار شد و اساتید و علاقه مندان پیرامون مبحث فرصت های تعالی، ملاحظات اخلاقی و مرزهای مسئولیت پذیری اجتماعی در هوش مصنوعی با هم به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

مدرس این کارگاه، دکتر آیین محمدی معاون آموزشی و پژوهشی گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی و مسئول توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه ، به معرفی مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، و مدل‌های زبانی بزرگ پرداخت و تفاوت میان هوش مصنوعی محدود و عمومی را تشریح کرد.

در ابتدای جلسه، مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی و تفاوت میان هوش مصنوعی محدود (Narrow AI) و هوش مصنوعی عمومی (AGI) ارائه شد. سپس شرکت‌کنندگان با ساختار و عملکرد مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) آشنا شدند؛ مدل‌هایی که با استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق و داده‌های حجیم، توانایی تولید و تحلیل زبان طبیعی را دارند.

بخش اصلی کارگاه به موضوع مهندسی پرامپت اختصاص داشت؛ روشی برای تعامل مؤثر با مدل‌های زبانی از طریق طراحی دقیق پرسش‌ها و دستورات. دکتر محمدی با ارائه نمونه‌های کاربردی در حوزه‌های ارتباط با بیمار، مستندسازی پزشکی و پژوهش‌های علمی، اهمیت طراحی هدفمند پرامپت‌ها را در بهبود کیفیت پاسخ‌های مدل‌های زبانی برجسته کرد.

در ادامه، تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند Chain-of-Thought، Few-shot، ReAct، Self-Ask و Least-to-Most Prompting معرفی شدند که به شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند تا مدل‌های زبانی را به شیوه‌ای ساختاریافته‌تر و تحلیلی‌تر هدایت کنند. همچنین، محدودیت‌های فنی مدل‌ها از جمله ظرفیت توکن‌ها، وابستگی به داده‌های آموزشی و چالش‌های اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت مورد بحث قرار گرفت.

در بخش پایانی، چالش‌های اخلاقی، محدودیت‌های فنی مدل‌های زبانی و اهمیت یکپارچگی علمی در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت مورد تأکید قرار گرفت. این کارگاه با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان همراه بود و فضای تعاملی آن فرصت مناسبی برای طرح پرسش‌های تخصصی و تبادل نظر فراهم کرد.

در پایان برنامه دکتر احسان مقیمی، مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران و مدیر دانشجویان شاهد و ایثارگر، با ابراز قدردانی از حضور فعال و پُرثمر شرکت‌کنندگان، اعلام کرد که محتوای علمی ارائه‌شده و فیلم ضبط‌شده این کارگاه، مطابق روال دوره‌های گذشته، از طریق وب‌سایت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر در اختیار اساتید و دانشگاه‌های سراسر کشور قرار خواهد گرفت. وی همچنین تأکید کرد: «همواره از دریافت پیشنهادهای سازنده و ایده‌های ارزشمند اساتید گرامی استقبال می‌کنیم تا بتوانیم خدمات‌رسانی به دانشجویان معزز شاهد و ایثارگر را هرچه بیشتر ارتقا دهیم.»

جهت مشاهده فیلم و دریافت جزوه کارگاه اینجا کلیک کنید.

  • کد خبر : 308646
مریم خرّم
تهیه کننده:

مریم خرّم

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه