ششمین کارگاه آموزشی فرهنگی از سری کارگاه های سراسری ویژه اساتید مشاور دانشگاه های علوم پزشکی کشور
مخاطرات فرهنگی اجتماعی با منشأ درون و برون دانشگاهی دانشجویان
در ششمین کارگاه آموزشی فرهنگی که با همکاری مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر ، بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ و اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت حضوری ویژه اساتید مشاور دانشگاه علوم پزشکی تهران و وبیناری در سطح کشور برگزار شد، پیرامون مبحث مخاطرات فرهنگی اجتماعی با منشأ درون و برون دانشگاهی دانشجویان باهم به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر مدیریت امور دانشجویان شاهد وایثارگر، سومین کارگاه آموزشی ویژه اساتید مشاور دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1403 با همت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر، بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ و اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی، در 19 تیر ماه با حضور جمعی از اساتید دانشکده ها در سالن حکیم ستاد مرکزی و نیز جمعی از اساتید سایر دانشگاه ها در فضای مجازی، با احتساب امتیاز فرهنگی برای شرکت کنندگان برگزار شد.
در این کارگاه دکتر محمود متوسل آرانی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه معارف اسلامی، ضمن اشاره به گزیده ای از مطالعات انجام شده در خصوص مخاطرات فرهنگی اجتماعی با منشأ درون و برون دانشگاهی دانشجویان به اهم آسیب های ناشی از این مخاطرات که دانشجویان را تهدید می کند اشاره کرد و در خصوص وظایف مسئولین و اساتید مشاور دانشگاه جهت رفع و کاهش اثر آسیب های ناشی از این مخاطرات توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر متوسل آرانی اولین عامل را اعتیاد به تلفن همراه در میان دانشجویان دانست. وی اذعان داشت کارکردهای مثبت ارتباطی و علمی نباید ما را از آسیب های فرهنگی اجتماعی آن غافل کند.اعتیاد در استفاده از این تکنولوژی می تواند منجر به آسیب های فردی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی از جمله کاهش توان علمی و قدرت تصمیم گیری به موقع و همچنین مانع ورزیدگی ذهن دانشجویان شود.
یکی دیگر از آسیب ها که از عمده ترین چالش های نظام آموزشی می باشد، مسئله افت تحصیلی است.متغیرهای رشته، شغل پدر، حمایت خانواده، تعامل با استاد مشاور و مهم تر از همه داشتن رضایت تحصیلی از عواملی هستند که بر افت تحصیلی دانشجویان بسیار تاثیر گذار است.
ایشان در مورد اعتیاد به مواد مخدر بعنوان سومین آسیب گفت علاوه بر عوامل بیرونی اعتیاد، عوامل درونی نیز نقش بسزایی در اعتیاد این قشر دارد از جمله فشار فراوان درسی، اضطرابهای پیش از امتحانات، دوری از خانواده، دوستیابی ناموفق در سطح دانشگاه و یا در سطح جامعه، بی سروسامان بودن وضع رفاهی دانشجویان، همگانی نشدن بحث مشاوره در سطح دانشگاهها، بی علاقگی نسبت به رشتهای که دانشجو از روی ناچاری به آن مشغول به تحصیل است و نامشخص بودن آینده شغلی و زندگی دانشجویان و بسیاری عوامل دیگر.
وی در خصوص مخاطرات انحراف های اخلاقی، بی هویتی دینی و فرهنگی و موضوع رواج مهاجرت در میان دانشجویان نیز نکاتی را مطرح و نقش خانواده را در این میان بعنوان مهمترین عامل تلقی کرد.
در پایان به برخی وظایف دانشگاه ها جهت پیشگیری از مخاطرات فرهنگی و اجتماعی از جمله توسعه و تقویت مراکز مشاوره در دانشگاهها و اختصاص بودجه کافی به مراکز مشاوره دانشجویی، توسعه امکانات ورزشی دانشگاهها ، توسعه امکانات خوابگاهی دانشگاهها و توسعه تشکلهای دانشجویی ، فراهم کردن زمینههای همکاری در پروژهها و طرحها برای دانشجویان ، جایگزین کردن ملاک های معقول با ملاک های افراطی و کهنه سابق اشاره کرد.
درخاتمه در بخش پرسش و پاسخ، اساتید مشاور دانشکده ها در باب موضوعات مطرح شده با طرح مثال های عینی و کاربردی با هم به بحث و گفتگو نشستند و دکتر احسان مقیمی مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران و مدیر دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز ضمن تشکر از حضور فعال و پررنگ حاضرین افزود، فایل صوتی و اسلاید های کارگاه های برگزار شده در سایت مدیریت دانشجویان شاهد و ایثارگر جهت بهره برداری اساتید و شرکت کنندگان سایر دانشگاه ها بارگذاری شده و همواره این مدیریت منتظر دریافت پیشنهادات سازنده اساتید جهت بهبود روند خدمت رسانی به دانشجویان معزز شاهد و ایثارگر می باشد.
ارسال به دوستان